Onsdag fjällutb. - Skidlek

Vi samlades 9.30 på parkeringen där vi började med uppvärmningslekar på skidor. Vi samarbetade 2 och 2 samt 4 och 4 och avslutade med "skidhandboll".
Efter uppvärmingen så stack vi iväg upp på fjället eftersom det var en sån solig och fin dag så skulle vi passa på. Väl där uppe så byggde vi oss en fikagrop där vi åt våran matsäck. Det var riktigt skönt i solen! När vi fått i oss mat, började vi gräva på terrängvågor, velodrom och orgeltramp. Vi hade en lekfull dag i snön som avslutades med en redovisning om slädhundar eftersom vi senare under eftermiddagen testade på att åka med hundspann. Det var en häftig upplevele! Under slädturen så hade vi fantastiskt fin utsikt över de närliggande fjällen.

Dagens kvällsmat var en väldigt god rotfruktssoppa med vitlöks och ostmackor. Till efterrätt så fick vi varma päron med smält choklad och glass!

Påväg upp på fjället!

Utsikt över Snasahögarna

Hundspann!

En väldigt söt valp!

// Karro och Lina

Tisdag Fjällutb. - Provtur!

Under morgonen åkte några i klassen iväg för att hämta ut sina hyrda skidor. Sedan beav vi ut oss på en första tur på 5 km. Vädret var varierande - lite sol, mycket snö & en hel del blåst. Temperaturen låg runt nollan.
Vi var indelade i tre mindre grupper med varsin lärare. Vi fick prova så vår utrustning var bra inför vår kommande 3dagars tur.

Dagens kvällsmat var kyckling eller röbetsbiffar med klyftpotatis och tzatsiki. Efter denna goda måltid fick vi kladdkaka med grädde! Det var mycket gott :)

Samling i snöyran

Den gula 5 km slingan

Kvällsmat!

<3 /Karro Och Lina!

Måndag - mot fjällen!

I måndags åkte hela klassen mot Jämtlandsfjällen, vi som åkte från skolan fick den roliga uppgiften att packa in all mat och packning i släp och buss. Några från klassen åkte tåg, andra bussen från Norrtälje och den sista från skolan.
Resan upp var kul, vi lekte, sjöng och åt god matsäck som vi hade med oss. Resan tog oss elva timmar (buss)!
Väl framme så kom vi inte upp till vårt boende, till vår undsättning kom en traktor som drog upp oss och hela klassen var samlad! Detta firade vi med ris och wokgrönsaker och choklad som efterrätt!

Alla elever bor i ett eget hus med 4 olika rum med 2 ovanpåsängar. Vi har olika grupper som har ansvar för att ta fram frukost, duka undan och diska och samma gäller på kvällsmat och efterrätt.

Nästan framme!

Här bor vi! :)

<3/ Karro och Lina

Skador/skidvård

Idag har vi haft genomgång i halvklass om hur man klarar kyla och skador uppe på fjället. Mona visade oss hur vi lindar en skadad fot och vi tejpade varandras tummar.
Den andra gruppen fick valla skidor med Nadja.

Vi höll till i friluftsförrådet och eftersom man stryker glidvalla på skidorna med ett strykjärn så ångade det väldigt mycket. Vissa i klassen hade aldrig vallat några skidor tidigare så det var lärorikt!
Så nu är våra skidor och vi redo för fjällen :)

Tisdagen den 22 mars

Idag var vi ett gäng på ICA och Storhandlade inför fjällresan som närmar sig med stormsteg. Vi fick med oss bland annat 180 påsar varma koppen och 5 kg kaffe!!

Lina, Erik, Sara och Karro höll även i det sista pensionärspasset innan fjällen. Den 12 april drar det igång igen!

Vecka 11

Varje måndag så har vi klasstimme. Då 2 stycken håller i en sammanfattning av förgående vecka och även några andra punkter som mediabevakning (om vi hört sett hört något i media som handlar om hälsa).

Förgående vecka såg ut såhär:

I måndags hade vi stresshantering och fick göra avslappning för att sedan öva på vår intuition.
Tisdagen gick åt till att börja öva på konditionstest samtidigt som "overheadgruppen" fortsatte att förbereda matplaneringen inför fjällresan.
onsdagen fick vi se på en film som handlade om att vara på tur i fjällen. Vi fick också i teorin lära oss hur man bygger en bivack. Efter det hade vi ett fyspass i gympasalen där vi fick träna vår bålstabilitet och våra skidåkarmuskler.
Hela torsdagen ägnades åt planering av öpppethus som skulle vara nästa dag. Vi hade delat in oss i en matgrupp, stressgrupp, guidegrupp, värderingsövningsgrupp och en fysiskgrupp.
fredagen var det öppethus och vi träffade de som skulle söka hit. De fick gå runt under ledning av guidegruppen och besöka de olika stationerna. Vi hoppas de hade en fin dag med oss!

<3 / Maria & Erik

prova på dag!

Olika stationer, lugn och ro med stresshantering..
..där man kunde kika på kurslitteratur och andra böcker som har med ämnet att göra!
..man fick måla om man ville!
..vi gjorde pizza!
.. i gympasalen var det anatom/friluftsliv/motionstema
bilden ovan visar anatomidelen!
..Lite friluftsliv :)
Skidor!
Vi i HP1 som höll i de olika stationerna hoppas att det var en givande dag för de som var med under dagen! och att vi ses i augusti! :)

Skidtur till Sandviken

Lite bilder från förra veckan skidtur. Det var underbart väder, grillad korv och skidåkning både över och under hinder.

Pensionärsgympa

Varje tisdag kommer 15 st motionssugna pensionärer hit till Väddö folkhögskola och kör gympa med oss. Igår höll Sara, Erik, Maria och Karolina i passet som var mycket uppskattat från både deltagare och ledare.

Vid tangentbordet //Karolina

Reflektion från v.10

Hej hopp!
Vi började veckan med klasstimme och sen fick vi lite mer info om fjällen. Efter det hade vi LIA utvädering.
På Tisdagen hade vi förberedning inför fjällen. Sen fick vi skriva PM. Onsdagen var vi ute hela dagen och åkte skidor till Sandviken. Torsdagen var stresshantering med Mona och vi fick ta bort de dåliga bilderna inför fjällen och ta fram de bra bilderna. Fredagen var fjällförberedelser och att vi fick lämna in alla PM. Sen drog Lisa, Sofie, Karro, Sara och Jessica till vildmarksmässan.

Beslut: Den som har dagboken ska börja skriva på bloggen för hälsopedagogerna!

Hej!

Välkommen till vår nya blogg. Här kan du följa oss i Väddöbubblan på vår väg till att bli Hälsopedagoger.