Vecka sexton!

Idag måndag så har vi haft grupparbete "sömn". vi ska som sagt göra en broschyr som vi ska ge ut på valfri plats i området norrälje/väddö. En broschyr med sömntips, småfakta kring sömn osv..

imorgon så ska vi ha KOST fram till em. fikat och då ska vi ha små föredrag 3 och 3 där vi har haft  uppgift att rita en bild till en artikel vi fått ut. Vi ska sedan utifrån bilden förmedla lite kring insulin och glukos, varför det är viktigt med regelbunden motion och betydelsen att äta långsamma kolhydrater. Efter em. fikat har vi som vanligt egentid, under den tiden kan man göra vad man vill. så dem veckorna vi har mycket att göra är det jättebra att ha lite extratid på schemat!

Imorgon är det avslutning på pensionärsgympan :) Lisa och Lina kommer hålla i det passet!

På onsdag är det fortsättning på testledarutb. och fysiologi med nadja och karin.

På onsdag så har skolan påsklunch och på torsdag går v sista skoldagen innan vi har påsklov!

Hoppas ni kikar in igen efter påskledigheten, GLAD PÅSK önskar vi i HP1!

Testledarutb.

Denna vecka har HP1 startat med testledautb.
idag har vi tagit blodtrycket på varandra, tagit puls på handled & hals.
Vi har ätit lunch ute i solen och gått en promenad med inslag av olika övn. (armhävningar, tåhävningar mm)

Fysiologiteori och hur man fyller i testblanketterna har vi också gått igenom!

imorgon är det fredag och grupparbetsjobb med sömnarbetet, uppgiften är att ta fram fakta om sömn för att sedan fixa ihop en broschyr :)

Hem till Väddö!

Efter frukosten så åkte vi hemåt med buss resp. tåg. Ju längre söderut vi kom desto mindre snö.
Det har varit en härlig vecka md massor med skidåkning, god mat och spännande upplevelser!
// Karro och Lina

Onsdag - topptur,slalom,hemma

Sista dagen!
Vi skulle egentligen gått på en tredagarstur men eftersom den blev förkortad till två dagar så fick vi en dag över till att göra lite vad vi ville fast lärarna gav några förslag. Ett av dom var att gå på topptur på getryggen, fyra från klassen gav sig iväg till Storulvån för att utgå därifrån. Man gjorde två försök att ta sig upp på toppen, men pga dålig sikt vände man tillbaka efter halva vägen. Man fick ändå två jättefina åk utför i perfekt snö.
Andra från klassen begav sig återigen till slalombacken, trots regn så blev det några bra åk!
På kvällen var det städning och packning som gällde.
Kulturgruppen hade sin redovisning om samiska sagor, dom spelade upp en liten pjäs och sjöng en fjällvisa! Kul och underhållande!
karusell!
//Karro och Lina

Tisdag - 2 dagarstur - dag 2

Vi tog på oss skidorna igen och åkte tillbaka till Storulvån för att basta och äta en god 3 rättersmiddag på fjällstationen. Till middag fick vi en sillmacka eller soltorkadtomatmacka, efter det fick vi gå och ta av buffén och till efterrätt var det hjortroncheesecake med hallonsylt och hjortron, eller sorbet med hallonsylt och hjortron.
Gott!

//Lina och Karro

Måndag fjällutb. - 2 dagarstur Dag 1

På morgonen tog vi bussarna till Storulvåns fjällstation för att på skidor bege oss 16 km upp mot Sylarna. Vi delade in oss i tre olika grupper för att lättare ha koll på alla. Det var en fin tur men ganska fysisk krävande då vinden var hård och leden isig. Väl framme på Sylarnas fjällstation lagade vi linsgryta samt äpplen med strövargodis till efterrätt. Vi sov tillsammans i en sovsal med "gemensam" säng.

Storulvån!

GoFika i vindsäck. Väldigt praktiskt om man vill behålla värmen i blåsten!

Vacker vy över Sylarna!

Snart framme!

Team Bumbi!

Äntligen framme!

//Karro, Lina, Jessica och Michaela

Söndag fjällutb. - Fridag

På söndagen var vi på olika håll då vi alla var lediga! En del åkte slalom, andra åkte till Åre, några hade hemmaspa + filmmys och några åkte på skidtur. Gemensamt för alla var det fantastiska vädret med gassande solsken och blå himmel!

Dagens kvällmat bestod av vegetarisk asiatisk pastasås samt en tomat- och skinksås. Till efterrätt fick vi gino med glass.

GoFika i slalombacken!

hemma spa (gurka till ögonen, havregrynskrubb, yoghurtmask, oliv hårinpakning och bastu)

//Karro, Lina, Jessica och Michaela

Lördag fjällutb. - Alpin dag

Efter frukost tog vi bussarna till Storlien Alpin för en heldag i backen. För några var detta premiär med slalomskidor på fötterna. Det var otroligt blåsigt på fjället, man fick till och med staka sig nerför vissa backar.

Till middag blev det nötstek eller quorn med potatisgratäng och kantarellsås. Till efterrätt fick vi en smaskig blåbär- och hallonpaj med vaniljsås.

Utsikt från backen!

Hela gänget!

//Lina, Karro, Jessica och Michaela

Fredag fjällutb. - Bivack

Idag skidade vi till en fin hängdriva som vi (Nadja) hade sett ut dagen innan. Vi blev indelade i olika grupper. En grupp grävde bivack, den andra grävde en flatmansgrop och den tredje grävde fikagrop samt en "fejklavin". Under dagen fick vi även träna på lavinsondning och transiversök.

Dagens kvällsmat bestod av pasta med lax- eller tomatsås, samt en maffig fruktsallad till efterrätt.

Senare på kvällen begav sig en grupp tillbaka till bivackerna för att sova. Det var en väldigt speciell upplevelse.

Drivan!

Gräva, gräva, gräva!

Lavinsonder!

Fruktsallad!

Myspys i bivacken!

//Lina och Karro

Torsdag fjällutb. - Fjällorientering

Vi delades in i två grupper och under dagen orienterade vi på fjället. Vi fick i uppgift att två och två leda gruppen med karta och kompass. Vädret var soligt men väldigt blåsigt, 18 m/s enligt en säker källa (Karin).

Till middag serverades det broccoligratäng och till efterrrätt kesokaka med varma hjortron.

Mumsgruppen redovisade senare på kvällen om Jämtländsk matkultur. Vi smakade på getmese, getost, tunnbröd, lingondricka, kolbulle med lingonsylt och renkött. Det var mycket mumsigt!